Nieuws
De 10 meest suikerrijke dranken voor kinderen
Consumentenorganisatie Foodwatch heeft kritiek geuit op het promoten van suikerrijke frisdranken door middel van stripfiguren voor jonge kinderen. Hiernaast hebben zij een ranking gepubliceerd met die tien meest suikerrijke kinderdranken die te vinden zijn in de vijf grootste Duitse winkelketens.
Stripfiguren op drankverpakkingen
In het onderzoek werd gekeken naar dranken die specifiek op de markt worden gezet voor kinderen, bijvoorbeeld door te adverteren met stripfiguren op de verpakking. Bij de vijf grootste supermarkten werd bij de dranken waarbij dit onmiddellijk duidelijk was naar de suikergehaltes gekeken. De lijst met de tien meest suikerrijke dranken voor kinderen is als volgt:
- Solevita (eigen merk Lidl) – pakjes Apple-Cherry 10,2 gram suiker per 100 milliliter
- Sonic drink – Spongebob Squarepants Kids Cola 10 gram suiker per 100 milliliter
- Solevita (eigen merk Lidl) – Oranje 10 gram suiker per 100 milliliter
- Capri Sun – Safari Fruits 9,4 gram suiker per 100 milliliter
- Solevita (eigen merk Lidl) – Multivitamine 9,3 gram suiker per 100 milliliter
- Coca Cola – Fanta Orange 9,1 gram suiker per 100 milliliter
- Solevita (eigen merk Lidl) – pakjes Orange 9,1 gram suiker per 100 milliliter
- Rook – Yippy Multivitamine 8,9 gram suiker per 100 milliliter
- Rook – Yippy Cherry 8,8 gram suiker per 100 milliliter
- Capri Sun – Monster Alarm 8,7 gram suiker per 100 milliliter
Vier producten van Lidl
Opvallend in de ranking is dat vier van de tien producten van Solevita zijn; het eigen merk van Lidl. Dit terwijl de winkelketen zichzelf vermarkt als de pionier van suikerreductie, en meerdere malen campagne heeft gevoerd met de boodschap in 2025 het gebruik van suiker in eigen merken met 20 procent verminderd te hebben. Luise Molling van Foodwatch geeft aan hen per direct te hebben opgeroepen om de kindermarketing van suikerdrankjes onmiddellijk stop te zetten.
Noodzaak minderen consumptie van suiker
Sinds de jaren tachtig en negentig is het aantal kinderen en adolescenten met obesitas al verdubbeld tot 15 procent. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn suikerrijke dranken hiervan een van de grootste oorzaken. Het is daarom ook van groot belang dat de consumptie van deze dranken wordt verminderd, en al zeker dat deze niet meer onder kinderen worden gepromoot. Al in 2007 beloofden multinationals als Coca-Cola, Ferrero en Nestlé om alleen voedsel en dranken dat aan bepaalde eisen voldoet te promoten aan kinderen onder de 12 jaar oud. Om het probleem écht effectief aan te pakken zou een verbod op producten voor kinderen vanaf een bepaald suikergehalte moeten worden ingesteld.
Bron:
Foodwatch.org